Tuesday 19 July 2016

Rawatan Masaalah Keputihan


Di kalangan pakar perubatan, keputihan dikenali dengan istilah Leucorrhoea atau Fluor Albus. keputihan sebenarnya adalah cairan yang keluar dari vagina. Dalam bahasa mudah terdapat dua jenis keputihan iaitu normal dan abnormal (jangkitan mikroorganisma) dan remaja hanya perlu prihatin dengan jenis keputihan kedua ini.

✔️Keputihan Yang Normal:
Dalam keadaan normal, lendiran yang keluar adalah bening, tidak berwarna, tidak berbau dan tidak gatal. Keputihan normal ini juga boleh dijadikan ukuran paras kesuburan.Sekiranya lendiran putih bening ini yang beranggaran 20cm,ianya menandakan waktu yang sangat subur bagi seseorang wanita. Lendiran ini juga dikenali dengan nama ovulasi.
✔️Keputihan Yang Abnormal:
Merupakan lendiran yang keluar seperti susu basi, likat dan liat berwarna kekuningan atau kadang-kadang seperti gumpalan keju yang boleh menimbulkan rasa gatal. Sekiranya agak parah, cairan ini boleh berwarna keabuan sehingga kehijauan dan berbau hanyir serta busuk.
✔️Punca Keputihan Abnormal:
Ada beberapa sebab berlakunya keputihan abnormal. Antaranya ialah:
1. Ketika terlalu letih.
2. Berada dalam situasi yang sangat tertekan.
3. Jangkitan.
✔️Bagaimana Mengenali Jenis-jenis Jangkitan:
Sekiranya remaja merasakan telah berlaku keputihan yang abnormal pada diri maka mengenali gejala dan melakukan rawatan yang sewajarnya supaya penularan dapat dibendung dari awal lagi.
----------------------------------

- JAMU DARA & AWET MUDA : untuk kesihatan dalaman wanita, untuk seri wajah & awet muda
Merawat dan mencegah keputihan yg abnormal, menyihat & menguatkan rahim wanita...hanya rm25(50biji) tidak termasuk postage.

WHTSSAP ORDER 014 2110414

No comments:

Post a Comment